Wysłany: 30-01-2010, 10:06 metryka do porównania broni
UWAGA DŁUGIE i MATEMATYCZNE
Zaciekawiły mnie statystyki najlepszych broni 1r i 2r. Zebrałem zarówno te z bonusami dodatnimi do szybkości, ujemnymi jak i bez nich.
Do naszych rozważań weźmy następujący zestaw broni:
Smocza Włócznia 1R
lv197, obrażenia 6558, atak +2072, celność -188, szybkość -110
Platynowy topór 1R
lv209, obrażenia 6731, atak +2120, celność -101, szybkość -83
Elitarny miecz 1R
lv220, obrażenia 7157, atak +2253, celność -107, szybkość -88
Złoty miecz 1R
lv205, obrażenia 5980, atak +1974
Złoty topór 2r
lv195, obrażenia 6478, atak +2730, celność -248, szybkość -139
Musamune 2R
lv200, obrażenia 6967, atak +2940, celność -383, szybkość -181, szczęście +50, ogień +10
Platynowy miecz 2R
lv207, obrażenia 6352, atak +2795, celność -133, szybkość -59
Chciałem poznać odpowiedź na pytanie: Czy można stworzyć jakąś metrykę, która pozwoli w sposób obiektywny ocenić te bronie.
Okazuje się, że tak.
Przyjąłem wzór:
wynik_punktowy = szybkość/2 + celnosc/3 + szczęście/2 + atak/3,8/2 + (if(1R)(lv*3,2)/4)/2 + obrażenia/3,8/2
założenia:
- wzór ma ukazywać ile punktów w statystyki należy włożyć aby uzyskać ten sam efekt co broń, ogólnie im więcej tym lepiej
- wzór zakłada komplet gemów wspomagających (dzielenie przez 2 w odpowiednich miejscach)
- wzór uwzględnia skuteczność ataku i obrony (chociaż tego nie widać, gdyż z obliczeń wynika iż te wartości się znoszą w porównywaniu dwóch wyników)
- wzór daje bonus broniom 1r gdyż zakładamy do nich jeszcze tarczę
- wzór nie uwzględnia walki z przeciwnikiem i zadawanych mu obrażeń
Jak widać elitarny miecz wyróżnia się znacznie ponad resztę (i tak powinno być), Mnie najbardziej interesowała ocena Musamune i Platynowego miecza. Jak się okazuje, ten pierwszy tak źle nie wypada, do tego dochodzi ten niewielki bonus do ognia, który nie jest uwzględniony w wyniku punktowym.
Dziwne jest to, iż platynowy topór jest wyraźnie lepszy od miecza.
Same wyniki przekonały mnie do jednego: o ile w przypadku tarcz i pancerzy odejmujących szybkość ktoś spieprzył wzór i nie opłaca się ich zakładać, to w przypadku broni, są one jak najbardziej porównywalne z innymi.
Metrykę, która podałem bardzo łatwo rozszerzyć na inny ekwipunek.
------
To wszystko jednak mnie nie przekonało. Sama metryka nie powie, jak się w walce to sprawi. Wklepałem więc w matlaba funkcję optymalizującą statystyki w oparciu o sprzęt i algorytm walki.
Stworzyłem kilka modelowych postaci jako przeciwników i patrzyłem gdzie są ekstrema lokalne rozkładu naszych statystyk w zależności od założonej broni.
Wyniki też są interesujące: w zależności od parametrów przeciwnika różnice w optymalności najlepszych rozkładów statystyk są niewielkie (speeder, def, luck etc). Na dodatek działa to trochę jak papier, kamień, nożyce. Oczywiście na wykresie każda z tych klas postaci ma swoje lokalne ekstremum.
Za to wybór odpowiedniej broni do klasy postaci ma ogromne znaczenie. Można mieć dobre statystyki dające 65% szansy na zwycięstwo w walce i zamiast 1R odejmującej speed założyć bron 2r dodającą speed i spaść na 50% szans.
Wniosek jest jeden: statystyki to kwestia indywidualna - nie istnieją optymalne rozkłady statystyk, ale i też one nie są najważniejsze. Sztuka to założyć odpowiednie EQ do danej walki.
To tyle matematyki potwierdzającej coś co wszyscy i tak intuicyjnie wiedzieli.
Ciekawy wzór, la ja i tak dobieram broń zależnie od poziomu i pozostałych części ekwipunku.
Kactuzz napisał/a:
Jako, że nie gram już w mf od dość dawna nie za bardzo chce mi się to analizować.
I po co Kactuzz jest testerem jak już nie gra w mfo
_________________
benerit [Usunięty]
Wysłany: 04-02-2010, 11:49
ADIHC1 napisał/a:
I dlatego dzielisz szybkość i szczęście na pół? Po co?
Przeczytaj na spokojnie mój pierwszy post, gdyż tłumaczyłem dlaczego to jest.
Dzielę przez 2 gdyż zakładam iż każdy ma gemy założone na 100%, co oznacza, że w praktyce trzeba dodać tylko połowę punktów. Celność dzielę, przez 3, gdyż dostajemy 3 punkty za każdy szczęścia, 3,4 w tarczy to wzór na obronę tarcz z gry, 3,8 z ataku to uśredniona wartość efektywności.
Za wyjątkiem efektywności parametry są optymalne. Zresztą na własne potrzeby zrobiłem sobie już skrypt, który liczy dokładną metrykę dla każdego przedmiotu. Uwzględniam nawet przy przeliczaniu iż nie ma dobrego odwzorowania F()^-1 pomiędzy przejściem od szczęścia do celności i uników. Ale nawet pomimo tych nieścisłości kombinować można. Tak samo jak uznanie 10 punktów w żywioł jako zwiększenie obrony o 2,5% i przeskalowanie tego na poziom postaci.
Dzielę przez 2 gdyż zakładam iż każdy ma gemy założone na 100%, co oznacza, że w praktyce trzeba dodać tylko połowę punktów.
Dalej chyba się nie rozumiemy. Po co to robisz? Załóż (w pewnym uproszczeniu), że rozdając "statystyki bazowe" tworzysz "statystyki przedmiotu" tak samo, jakbyś normalnie rozdawał "statystyki bazowe" na swojej postaci - a w takim przypadku 1 pkt szybkości to 1 pkt szybkości, nie 0,5 (gemy szybkości - w ogóle gemy - mają wpływ jedynie na "statystyki bazowe", nie zwiększają bonusu z ekwipunku). Jeśli na "stworzenie" danego przedmiotu zostało wydanych więcej "statystyk bazowych", niż na stworzenie innego, to jest on lepszy. Teraz tylko kwestia dostosowania statystyk postaci do wybranego w ten sposób ekwipunku.
Najbardziej opłaca się nosić ekwipunek z bonusem do szybkości (choć oczywiście nie zawsze jest dostępny dla danego przedziału poziomu postaci) - to jedna ze statystyk, której "moc" nie jest zmniejszana przez efektywność (a jeśli ktoś jest wojownikiem, to ekwipunek z szczęściem też jest więcej niż wart uwagi). Czasami opłaca się założyć nawet sporo słabszy przedmiot z bonusem do szybkości, niż inny, na wyższy poziom, np. z bonusem do obron - po uwzględnieniu efektywności okaże się, że niewielka "cześć" wydanych "statystyk bazowych", z których "powstał" przedmiot jest faktycznie "używana" (jak to zabrzmiało, hehe).
Dążysz w dobrym kierunku, ale moim zdaniem niepotrzebnie wszystko komplikujesz.
_________________ Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów. S. Lem
Nie prościej policzyć ile "punktów statystyk bazowych" zostało "wykorzystanych" na stworzenie ekwipunku i na tej podstawie szacować "moc"?
dodam że właśnie na podobnej zasadzie są wyliczane bonusy/moc ekwipunku. Nie dokładnie takiej, ale zbliżonej.
PS. Szybkość powinno się przeliczać (w małym uproszczeniu) w stosunku do innych stat jako x^(5/6), czyli np. 100 obrony = 100^(5/6) szybkości
Bardzo fajny pomysł z tą metryką
Dla osób zainteresowanych teorią benerit'a stworzyłem krótki program, jeśli ktoś jest zainteresowany, można go ściągnąć z tej strony:
http://hotfile.com/dl/281...mfcalc.zip.html
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach